Makelaars schrijven open brief: "Enorme juridische blunder van de Pro League vermijden"

19 april 2019 21:09

De voetbalmakelaarsvereniging BFFA richt zich met een open brief tot de Pro League. Voorzitter Jesse De Preter wil graag de wantoestanden met makelaars de wereld uit helpen.

De BFFA roept op tot overleg met de voetbalbond, de spelersvakbond Sporta en de federale en regionale regeringen. "Als de verschillende legislatieve niveaus niet samenwerken, zal er nooit iets veranderen aan de huidige situatie."

De Pro League is zelf al bezig met de uitwerking van een reglement en dat zint de BFFA niet. Ze doen nu een poging om de hand uit te reiken aan de Pro League. "We hebben een lijst opgesteld met alle juridische hiaten in het plan van de Pro League, maar we hebben twee keer zoveel tijd gestoken in het zoeken naar een oplossing. We hopen dat de Pro League positief reageert en wil samenwerken aan een echte oplossing."

Eventuele verdere stappen?

Indien ze bij de Pro League niet toehappen, zullen de makelaars verdere stappen ondernemen en bij het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS) of het gerecht aankloppen. "Dat zouden we doen om de enorme juridische blunder van de Pro League te vermijden. Als de ingevoerde regels na hun introductie illegaal blijken te zijn, verliest het Belgisch voetbal al zijn geloofwaardigheid en is de financiële schade rampzalig."

Sam Suttels

Jupiler Pro League