Jos Verschueren: "Het WK 2014 was een enorm succes, maar wat het nu gaat opleveren weet niemand"

05 mei 2016 09:53

Het EK in Frankrijk van komende zomer kan zeer lucratief worden voor niet enkel de spelers, maar ook voor supermarkten en horeca-gelegenheden. Het WK in Brazilië leverde maar liefst 35 miljoen euro aan extra omzet op, de schatting voor het EK is 50 miljoen voor de supermarkten.

"Het WK in 2014 was een enorm succes. Niemand wil die boot nu missen, en dus is er een nooit gezien marketingoffensief", weet Jos Verschueren, directeur sportmanagement aan de VUB in Brussel. "Hoeveel het gaat opleveren zal moeten blijken." Unizo, de organisatie van zelfstandige supermarkten, schat dat er dankzij het EK voor 50 miljoen euro meer verkocht zal worden.

Exacte cijfers zijn er niet van wat zo'n WK of EK kan opbrengen aan ons land, maar in Het Nieuws was duidelijk dat zoiets in Nederland tot 50 miljoen euro oplevert in de supermarkten en tot 400 miljoen euro aan de horeca. Overal worden accessoires aangeboden van de Rode Duivels, T-shirts, petjes of vlaggen, de Carrefour verdiende daar tot nu toe al het meeste aan.

Gemiddeld 50 miljoen

We gaan uit van ongeveer 11 miljoen euro extra omzet per wedstrijd, dan kom je bij 35 miljoen uit als het in de groepsfase zou eindigen. Als de Belgen de finale halen, dan kom je bij 80 miljoen uit", zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be. Gemiddeld kan je spreken van 50 miljoen voor het eindtoernooi van aankomende zomer.

Jaap Vreeke

België
 
 
Reacties.