Club Brugge gaat de limieten van de wet opzoeken: nieuwe sponsordeal gaat heel wat stof doen opwaaien

18 juni 2025 08:00

Club Brugge staat op het punt een spectaculaire sponsordeal te sluiten die meteen alle alarmbellen doet afgaan in de sport- én politieke wereld. Volgens informatie van Het Nieuwsblad voert blauw-zwart verregaande onderhandelingen met het Zweedse gokbedrijf Betsson AB als nieuwe hoofdsponsor

En dat zou zomaar eens de meest lucratieve deal in de clubgeschiedenis kunnen worden. De overeenkomst met Betsson – het moederbedrijf van onder meer betFIRST, Betsafe en NordicBet – zou Unibet vervangen, dat sinds 2019 de shirts sierde voor zo'n 6 miljoen euro per twee seizoenen.

Deze nieuwe deal zou dat bedrag ruimschoots overtreffen. Al wil niemand binnen Club voorlopig officieel bevestigen dat alles rond is. Dat de deal stof zal doen opwaaien, heeft alles te maken met de aankomende strengere gokwetgeving.

Vanaf 1 januari 2028 geldt er immers een totaalverbod op gokreclame in de sportwereld. Tot dan zijn logo's op shirts nog toegestaan, zij het in verkleinde vorm en enkel achteraan. Clubs zoeken daarom creatieve uitwegen. Club verving Unibet vooraan afgelopen seizoen al door ‘U Experts’, een subtiele knipoog die niet toevallig naar dezelfde sector verwijst.

Met Betsson lijkt Club Brugge opnieuw een manier gevonden te hebben om het maximum uit de regelgeving te persen. Want terwijl de wet nadert, probeert de landskampioen er nog maximaal munt uit te slaan. Niet illegaal, maar wel opvallend opportunistisch. 

De timing is bovendien opvallend. betFIRST, een merk van Betsson, was tot vorig seizoen te zien op het shirt van Antwerp, dat het gokbedrijf nu laat varen. Op de Bosuil zijn intussen nieuwe sponsorovereenkomsten afgesloten. 

Johan Walckiers

 
 
Reacties.