Adidas reageert op commotie rond 'zalm-shirts': "Die zijn voor een jong, moderner publiek"

15 mei 2018 17:28

Anderlecht wordt momenteel geconfronteerd met een storm aan kritiek omwille van de nieuwe uitshirts. Producent Adidas, die grotendeels de kleur bepaalde, reageerde nu. "Het is voor de jongere, modernere consument."

Adidas wil zoveel mogelijk fans bereiken en pakt daarom uit met een sterk paars en wit getint thuisshirt, maar wil met het uitshirt een andere doelgroep bereiken. "Door voor een vast paars thuistenue te kiezen, konden we experimenteren met de uittenue", aldus marketingdirecteur Frank Basters bij Sporza.

"We begrijpen dat daar reactie op komt, maar we bieden dus de beiden aan: een shirt voor de traditionele Anderlecht-consument en eentje voor een jongere, modernere consument. Maar het moet nog steeds wel echt Anderlecht zijn. In de tenues van toen zie je nog steeds de paarse accenten zitten."

Het fluogele verkocht, het roze ook

De reacties hadden ze ergens wel ingecalculeerd. "Over smaak valt niet te twisten. Iedereen mag ervan vinden wat hij wil. We begrijpen dat hoe extremer je gaat, hoe extremer de reacties ook zullen zijn. Uiteindelijk is de belangrijkste graadmeter of iets aanslaat of niet, of het verkoopt of niet."

"Bij de introductie van de roze tenue waren er ook heel veel reacties, maar commercieel was dat een succes. Kennelijk sloeg het aan onder fans. Fluogeel idem. Het grappige is dat we in 2016-2017 om terug te gaan naar de roots een witte uittenue met wat paars presenteerden, maar dat was commercieel gezien geen succes Kennelijk is er dus een behoefte aan een klassiek shirt en een modern shirt."

Johan Walckiers

Anderlecht
 
 
Reacties.