Filip Joos pakt uit met opmerkelijk opiniestuk over "racistische" H&M-reclame: "Waarom mag ik mijn bruin kind niet liefkozend aapje noemen?"

15 januari 2018 14:24

Er was vorige week bijzonder veel te doen over een reclamecampagne van H&M. De bekende kledingketen pakte uit met een zwart jongetje dat een trui droeg met daarop de tekst ' coolest monkey in the jungle'. Filip Joos, zelf papa van twee Ethiopische kindjes, schreef er een mooi opiniestuk over.

De pennenvrucht van de bekende voetbalcommentator verscheen afgelopen weekend in 'De Standaard': "Ik vind het geweldig dat Romelu Lukaku zich maatschappelijk engageert. Het is goed dat topsporters zich laten horen over heikele thema’s waar ze zelf voeling mee hebben. Racisme is voor Lukaku zeker zo’n onderwerp – en beter een persoonlijke mening dan het voorgekauwde UEFA-filmpje waarin voetballers uit alle windrichtingen neen zeggen tegen racisme. Dat gaat al snel het ene oor in en het andere uit, te gelikt gemonteerd, te reclameachtig om de kijker thuis echt bij de lurven te vatten", schrijft Filip Joos.

Black is beautiful én powerful

"Alleen denk ik dat Lukaku zich van tegenstander vergist. Omdat H&M net uitdrukkelijk niet racistisch was toen de winkelketen deze week een reclamecampagne lanceerde waarin een zwart jongetje een hoodie droeg met als opschrift: 'coolest monkey in the jungle'. Lukaku ­fotoshopte een andere tekst op de trui. 'black is beautiful'. Al meer dan honderdduizend mensen juichten zijn actie toe en dat is hem van harte gegund Ik ben het met die honderd­duizend eens, dat black beautiful is. Én powerful. Elke ochtend weer kijk ik naar mijn twee Ethiopische kinderen en is daar het besef: zo godsgruwelijk mooi was mijn eigen vlees en bloed nooit geworden."

Joos vraagt zich wel iets af: "Mijn dochter is vier, een pluimgewicht. Ze slingert zich vaker wel dan niet via mijn benen naar mijn armen. Om opgepakt te worden. Waarna ik haar soms in mijn nek draag en haar ‘aapje’ noem, net omdat ze sneller klimt dan haar schaduw. Toen ze pas bij ons was, corrigeerde ik mezelf in gedachten: ‘Neen, Filip, aapje, dat mag je niet zeggen bij een bruin kind.’ Tot ik dacht: en waarom niet, eigenlijk? Waarom mag ik mijn kind niet liefkozend aapje noemen, en de ravottende zoon van mijn buurman wel? Niemand zou erover vallen als in de H&M-campagne het blanke kind de ‘coolste aap van de wereld’ op zijn trui had staan."

Glenn Bogaert

 
 
Reacties.